• ”Kvinder skal blive bedre til at promovere sig selv, og mænd skal blive bedre til at tage deres del af barslen”



    Pia Funch Braskhøj
    Kommunikations- og marketingchef, Lederne

“Kvinder skal blive bedre til at promovere sig selv, og mænd skal blive bedre til at tage deres del af barslen”

Pia Funch Braskhøj
  Kommunikations- og marketingchef, Lederne

 

 

Ligestilling er løftestang for vækst

Som kommunikations- og marketingchef i interesseorganisationen Lederne har Pia Funch Braskhøj fingeren på pulsen i forhold til den aktuelle dagsorden, hvor ligestilling står højt.

Lederne varetager interesser for over 100.000 medlemmer, og aktuelt har de sat ind på tre strategisk vigtige områder, som er forebyggelse af stress, digital transformation og flere kvinder i ledelse. Det sidste er vigtigt, fordi ligestilling er en løftestang for vækst.

”Som kommunikations- og marketingchef er jeg med til at definere de områder, vi som interesseorganisation skal positionere os på og udvikle lederredskaber inden for. Danmark har verdens mest veluddannede kvinder, men meget få af dem er i topledelserne set i et internationalt perspektiv. Det er et paradoks og spild af talent, hvis vi vil stå stærkt i fremtiden”.

Den moderne leder

Det overordnede mål er at få en mere optimal udnyttelse af den kvindelige talentmasse og styrke konkurrenceevnen. Ikke mindst fordi adskillige undersøgelser viser, at der er et stort økonomisk potentiale i at få flere kvinder i ledelse. Ligestillingsproblematikken er kompleks, og Pia Funch Braskhøj påpeger både strukturelle forhold som barsel og kulturelle forhold som fraværet af rollemodeller.

”Kvinder skal blive bedre til at promovere sig selv, og mænd skal blive bedre til at tage deres del af barslen. Og så skal vi gøre op med myten om, at toplederjobbet indebærer en arbejdsuge på 80 timer. Det kan sagtens lade sig gøre at have en karriere og en familie samtidig”

Pia Funch Braskhøj Kommunikations- og marketingchef, Lederne

Du vokser med opgaven

”For mig er det naturligt at tage lederskab, og det har jeg nok altid gjort. Jeg har skiftet jobfunktion internt i Lederne fem gange og er steget i graderne hver gang. Mine ledere har spottet mit drive og mine lederevner, så i takt med min egen udvikling har jeg løbende fået mere ansvar”.

Som enebarn af to forældre i lederjobs lærte Pia Funch Braskhøj tidligt, at hvis du vil ændre noget eller have indflydelse, skal du selv søge det. Som ung var hun formand i elevrådet og har altid ønsket at påvirke sine omgivelser.

”Det motiverer mig at skabe retning og gode ledelsesmæssige rammer. Jeg har et dygtigt team omkring mig, som jeg skal levere igennem, og det er vildt fedt at opleve, når vi i fællesskab flytter forretningen og skaber stærke resultater. I bund og grund handler det om at gøre en forskel – både fagligt og menneskeligt”.

Søg altid udvikling

Økonomien har ikke været en motivation for Pia Funch Braskhøj, men mere at have et interessant og udviklende arbejdsliv. Dén holdning påvirker også hendes anbefalinger, når samtalen falder på uddannelse.

”Vælg hvad du synes, der er interessant, for så bliver du bedst. Når det er sagt, kan jeg se, hvor meget mit eget fag har udviklet sig som konsekvens af den digitale udvikling. Hvis jeg selv stod og skulle vælge uddannelse i dag og gerne ville forme fremtiden, ville jeg søge i retning af teknologi”.

Helt overordnet anbefaler Pia Funch Braskhøj også aktivt at søge ledelse, fordi det er berigende og giver frihed. Hvordan den bliver brugt er individuel. Hver sommer skruer Pia og hendes familie ned fra en 165 kvadratmeter herskabslejlighed til en 65 kvadratmeter kolonihave for at rykke endnu tættere sammen for en stund.

FAKTABOKS

Navn:Pia Funch Braskhøj
Alder:41 år (f. 1976)
Uddannelse:Cand.comm. fra RUC
Titel:Kommunikations- og marketingchef
Virksomhed:Lederne
Børn:2 drenge på 8 og 9
Civilstatus:Gift
Fun facts:Flytter i kolonihavehus fire måneder om året